Welkom op deze website

Op deze website vindt u alle gegevens van ds J.Joppe en informatie over de Catechisatiemethode 'Eén ding is nodig!'

Op de andere pagina's kunt u het verslag en foto's bekijken van eerdere Israëlreizen.
Reisblog
Door: Piet Kats
5 mei 2023
Dit bericht delen:
Onze

Tiende dag van onze reis, vrijdag 5 mei 2023

Het is vandaag de tiende dag, onze laatste dag. We mogen vanochtend uitslapen en hebben een vrije dag vandaag, die we zelf mogen invullen. We zitten dichtbij het strand, dus velen genieten van een stranddag, sommigen kiezen nog een keer voor Joppe of gingen shoppen. Het is een hete dag, want het kwik loopt op naar 30 graden. Overal worden groepsleden gesignaleerd. Twee prominente groepsleden verorberen een maaltijd bij de Mac Donalds. Maar aan alles komt een eind. Alle koffers worden verzameld en in de bus geladen. In de bus leest ds. Joppe psalm 121 en na gebed zingen we "de Heer' zal u steeds gadeslaan". Ines, onze gids wordt door ds. Joppe toegesproken. Ze wordt hartelijk bedankt voor haar goede zorgen. Ds. Joppe vertelt dat hij Ines één keer heel boos heeft gezien. Een vrachtwagenchauffeur toeterde bij een zebrapad dat we sneller over moesten steken. Als dreiging reed hij een meter vooruit, net alsof hij door wilde rijden. Ines ging compleet uit haar stekker en kafferde de chauffeur uit in de Hebreeuwse taal als idioot. Toen één van de groepsleden aan haar vroeg wat Ines naar de chauffeur schreeuwde, zei ze dat ze dat 'idioot' in het Hebreeuws 'schatje' betekent! Ines bewaakte als een leeuwin haar groep. We gaan op weg naar het vliegveld. Daar aangekomen namen we na het inchecken van de bagage afscheid van Ines. Bij de grenscontrole, waar je een gezichtsscan krijgt, waar je je eigen gezicht op een beeldscherm te zien krijgt, schrok een groepslid van zijn eigen gezicht! Het vliegtuig is drie kwartier vertraagd, dus we moeten in de grote vertrekhal nog een tijdje wachten. Er zijn genoeg winkels, dus men vermaakt zich daar prima. Eindelijk kunnen we in het vliegtuig en vertrekken naar Amsterdam. Na een prima vlucht, landen we veilig op Schiphol. Iedereen komt door de paspoortcontrole heen. We moeten nog een uur wachten tot onze koffers uit het vliegtuig op de band liggen. In de tussentijd schudt iedereen elkaar de hand en kan iedereen als hij of zij de koffer van de band heeft gehaald, huiswaarts. Wanneer alle koffers van de band zijn gehaald, blijken er twee koffers gemist te worden. Ze zijn waarschijnlijk nog In Israël achtergebleven. Hopelijk worden ze binnenkort thuis bezorgd. Om 4 uur in de morgen kon iedereen naar huis. Het is echt een geweldige vakantie geweest die vrijwel probleemloos is verlopen. Iedereen hartelijk bedankt voor de spontane contacten, ondersteuningen en humor. Bovenal komt de Heere de dank toe voor Zijn bewarende en sparende hand.
Reisblog
Door: Piet Kats
4 mei 2023
Dit bericht delen:
De

Negende dag van onze reis, donderdag 4 mei 2023

De negende dag, het gaat al weer opschieten. Iedereen is voor de tijd al bij de bus. De koffers worden ingeladen en ds. Joppe begint met het lezen van psalm 126, mede gezien de dodenherdenking vandaag. Nadat we vers 2 gezongen hebben, vertrekken we naar de berg Karmel, waar we 360 graden uitzicht hebben. Werkelijk schitterend, zeker met dit prachtige weer. We vertrekken hierna naar de oude stad Caesarea en stoppen halverwege nog bij een oud aquaduct aan het strand. We maken een groepsfoto aan de Middellandse zee. We arriveren in de oude stad Caesarea die door Herodus gebouwd is. Hier lopen we langs diverse oude ruïnes, waaronder ook de oude haven en de paardenrenbaan. We genieten van een heerlijk broodje en een drankje en vertrekken naar Joppe. Onderweg rijden we langs de boulevard en zien we de overvolle stranden. Het is inmiddels 30 graden Celsius. In Joppe leest ds. Joppe over de in Joppe verblijvende Petrus. En dat Simon Petrus sliep bij Simon de lederbereider en een droom kreeg. Petrus ging mee af naar Cornelius in Caesarea toe om het woord te brengen, ook voor de heidenen. We zingen in het smalle straatje bij het huisje van Simon de leerlooier Psalm 86 'al de heid'nen' en lopen langs de haven van Joppe weer terug naar de bus, die ons naar het hotel brengt. In het hotel hebben we even de tijd om bij te komen en op te frissen. We genieten in een aparte zaal van een heerlijk diner. Ik ga nog even met de pet rond voor ds. Joppe en Arie van Duijvenbode om hen iets te geven. Bij alle mannen klop ik hun zak leeg, maar het resultaat is bedroevend. Er komen enkele muntjes per persoon uit hun zakken. Er zijn er die het presteren om snoepjes en kauwgom te doneren. Ook eentje die een tie-wrap doneert, zogenaamd voor ds. Joppe om de gemeente bij elkaar te houden. Kortom, het is hilarisch, maar na afloop bieden we ds. Joppe en Arie beiden een dinerbon aan (we hadden al geld ingezameld).. Mark Rutte (ikzelf) belt nog even naar Ds. Joppe omdat hij gehoord heeft dat Piet Molenaar hem geshockeerd had. Piet zou tegen de dominee gezegd hebben, dat hij iets beloofd had, maar de dominee had hier geen actieve herinnering aan. Piet zei toen dat Mark Rutte dat ook niet had. Hierna belt ds. Joppe naar Teus z'n vrouw om haar te feliciteren. We zingen met z'n allen "lang zal ze leven" voor haar. Ds. Joppe meldt dat Teus later komt omdat er Transavia-vluchten zijn uitgevallen, wat weer luid gelach oplevert. Het is weer even dolle pret geweest, met z'n allen in de zaal. De dominee sluit af met het Bijbelgedeelte dat Petrus bij Cornelius komt en sluit af met gebed. We zingen tot slot Psalm 146 en hiermee eindigt de warme dag.