Dit is de weblog van dag 14

Datum: 2010-05-10
Schrijver: Dim en Leny van Dijke; Maat en Wim van Vossen

Rond half negen zijn we vandaag vertrokken uit ons hotel naar het Israëlmuseum. Onderweg deden we Shaare-Zedek ziekenhuis aan (www.shaarezedek.nl). Onze beide reisleiders hebben daar de collecte van de afgelopen zondag (€ 315,00) overhandigd. We werden uitgenodigd voor een kleine rondleiding. Het moderne ziekenhuis heeft 650 bedden. In 2009 werden in dit ziekenhuis rond de ± 13.000 kinderen geboren. Bij Arabieren is er meer kindersterfte en krijgen meer kinderen nierdialyse. Dit omdat er binnen deze families veel onderling wordt gehuwd. Abortussen worden er niet uitgevoerd, behalve als het leven van de moeder in gevaar is. Alle zieke mensen zijn welkom, ongeacht afkomst, religie of ras. Onder dit ziekenhuis is een kelder compleet ingericht als militair hospitaal voor eventuele oorlogsvoering. We werden nog uitgenodigd in het ziekenhuis waar nog enkele foto’s werden gemaakt, onder andere van een achttiende-eeuwse Statenbijbel door Nederlanders geschonken aan het ziekenhuis.

Van hieruit zien we vertrokken naar het Israëlmuseum. We zagen hier een maquette van het oude Jeruzalem. Op de voorgrond zagen we de prachtige tweede tempel die door Herodes uitgebreid is. Daarnaast konden we in dit museum ook enkele delen van de Dode Zeerollen zien. Onder andere een facsimile van de Codex Aleppo.

Voordat we op weg gingen naar het badwater van Siloam zijn er nog een tweetal mensen samen met ds. Donselaar uitgestapt voor een bezoek aan de hof van Getsémané. Die konden de vorige keer door ziekte niet meegaan. De rest van de groep samen met ds. Joppe bekeek de christelijke begraafplaats, waar onder meer het graf van Absalom en Nehemia ligt. Ook zien we daar de dichtgemetselde gouden poort.

Daarna vertrokken we richting het badwater van Siloam, waar de genezing van de blindgeborene heeft plaats gevonden. Ds. Donselaar heeft daar een gedeelte uit Johannes 7 gelezen, waar Jezus Zichzelf verkondigt als het levende Water. Waarschijnlijk is dat gebeurd terwijl de priesters het water uitgoten op het plein. Bij dit badwater vinden we ook de tunnel van Hizkia die hij heeft laten graven om de stad in geval van belegering van water te voorzien.

Na de lunch vertrokken we voor wandeling over de prachtige oude stadsmuur waar we genoten van een prachtig uitzicht over de stad. Een vermoeiende doch een schitterende ochtend gehad!

Na de lunch was er om tien over twee gelegenheid om te winkelen in de Oude Stad van Jeruzalem. Om kwart over drie hebben wij een kort bezoek gebracht aan het Tempelinstituut in de Oude Stad. Volgens Chaim Richmanm, directeur van hert Tempelinstituut is zijn organisatie na jaren van voorbereidingen klaar om de tempel in Jeruzalem te herbouwen.

Stukje bij beetje heeft de derde tempel in de loop van de jaren vorm gekregen. Speciale gewaden voor de priesters, koperen vaten, goud en zilver, en een nieuwe generatie Levitische priesters die speciaal getraind zijn om de toekomstige eredienst te hervatten. Gershom Salomon leidt de zogenaamde ‘getrouwen van de tempelberg’ die al enkele jaren proberen om speciaal gefabriceerde hoekstenen van de toekomstige tempel op hun plaats op het tempelplein in Jeruzalem te leggen. Tot nu toe wordt dit door de politie verhinderd.

Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan de Klaagmuur. Hier waren we getuige van een jongen van dertien jaar oud uit Nijmegen (!) die Bar Mitswa wordt (zoon van de wet). Bij het terugrijden naar het hotel zijn we door één van de oudste wijken van Jeruzalem gereden. Hier wonen chassidische Joden. De wijk lijkt voor een buitenstaander een homogene ultraorthodoxe wijk, maar hier wonen verschillende chassidische Joodse stromingen die soms sterk van elkaar verschillen in hun mening. Ze spreken ook hun eigen taal, namelijk het Jiddisch.