Samenzangreis in het spoor van Luther en Datheen op 6-8 november 2014 met Peter Wildeman en ds. J. Joppe

In het najaar van 2014 maakten we weer traditiegetrouw de samenzangreis. Ditmaal was het reisdoel het Frankenthal in Duitsland, nabij Worms. We zongen in de kerk waar de Rijksdag plaatsvond. Ook zongen we in de kerk waar Datheen stond en hoorden we over zijn leven en werk. 500 jaar geleden gaf Luther zijn eerste colleges over de Psalmen, bovendien is het bijna 450 jaar geleden dat Datheen zijn psalmberijming schreef. Hij is een wat vergeten persoon, alle reden dus om meer te leren over deze Nederlandse Hervormer!

Dag 1, donderdag 6 november: Nederland – Frankenthal
Deze morgen reden we met zo’n 70 reisgenoten afkomstig uit het hele land vanaf de diverse opstapplaatsen naar de Duitse grens. De reisleiding was in handen van mw. C. Smaling-Verburg en dhr. A. Karels. Na een kopje koffie gingen we verder over de Duitse autowegen naar Frankenthal, waar ook ons hotel stond. Hier bezochten we de Zwölf-Apostel- Kirche, waar Datheen preekte. In de tijd van de vervolging van de protestanten in Nederland, komt Datheen, via Engeland, Emden en Frankfurt uiteindelijk met een groot deel van zijn gemeente terecht in Frankenthal, waar hij gastvrij wordt ontvangen door de Calvinistische keurvorst van de Paltz. We zingen onze eerste liederen met peter Widleman op het orgel in de kerk waar Datheen vele jaren mocht preken. Ds. Joppe houdt hier een korte meditatie n.a.v. Psalm 42:1-2 over het verlangen naar God. Aansluitend was er nog tijd voor een wandeling door een gezellige winkelstraat, waarna we doorreden naar ons hotel, voor diner en overnachting.

Dag 2, vrijdag 7 november: Neustadt – Heidelberg – samenzang Worms
Vrijdag begonnen we de dag met een mooie busrit in het Frankenthal en het gebied rondom de Neckar. We bezochten eerst Neustadt an der Weinstrasse en de Stiftkerk, waar Zacharias Ursinus begraven ligt, één van de opstellers van de Catechismus. Het orgel uit deze Stiftkerk is verkocht aan de hersteld hervormde gemeente van Genemuiden. Bezienswaardig in Neustadt is de Juliusplatz. Het raadhuis en de mooi gerestaureerde historische gebouwen geven dit plein een bijzondere harmonieuze sfeer. Rond de middag komen we aan in Heidelberg. Het eerste psalmboek van Datheen werd hier namelijk uitgegeven, bovendien heeft Datheen ook enige tijd in de stad gewoond, als hofpredikant van de keurvorst. En het is in Heidelberg waar hij de psalmen berijmt, de Catechismus vertaalt en eveneens de formulieren opstelt voor doop, Avondmaal en huwelijk. Een gids leidde ons rond en vertelde over de geschiedenis. Aansluitend was er vrije tijd. Sommigen brachten met buschauffeur Bok nog een bezoek aan het universiteitsgebouw. Daarna gingen we terug naar het hotel.  Na ons diner reden we ’s avonds naar Worms om daar te zingen, niet in de Andreaskirche wat de bedoeling was, maar in de grote Wormser Dom. Dat was een complete verrassing. We hebben hier prachtige psalmen en geestelijke liederen gezongen o.l.v. Peter Wildeman, die ook enkele improvisaties ten gehore bracht. In het bijhorende Andreasstift (vandaag de dag een onderkomen voor diverse musea) vond de Rijksdag plaats. Dominee Joppe hield een meditatie voer Psalm 27:1a: ‘De Heere is mijn Licht en mijn Heil; voor wien zou ik vrezen?’

Dag 3, zaterdag 8 november: Frankenthal – Mainz – Nederland
Op deze laatste dag namen we afscheid van ds. en mw. Joppe en Peter Wildeman die nog andere afspraken voor deze dag hadden. Zij ging samen met de auto naar Nederland. Met de bus reden we eerst naar Bobenheim- Roxheim, waar we een bezoek brachten aan de gedenksteen, op de plek waar Petrus Datheen in 1562 met een aantal Nederlandse gezinnen aankwam. Van hier reden we verder naar Mainz, waar we een bezoek brachten aan het Gutenberg Museum. Dit is één van de oudste drukkerijen ter wereld en genoemd naar Johannes Gutenberg, uitvinder van de boekdrukkunst. Deze uitvinding heeft er voor gezorgd dat de Catechismus, de psalmberijmingen en vele andere documenten van belang voor de Reformatie, gedrukt konden worden. We zongen nog een aantal afsluitende liederen in de tegenoverliggende Dom van Mainz, voordat we terugreden naar Nederland. Hier sloten we gezamenlijk de reis af met een heerlijk diner, voordat we terugkeerden naar huis.
Het was een onvergetelijke samenzangreis.