Tweede dag van onze reis, dinsdag 9 mei 2017

Datum: 2017-05-09
Schrijver: Arie en Ria Mourits en Tobie Doolaard

Israel verslag dinsdag 9 mei
Na een volledige nachtrust verschijnen de meeste reisgenoten weer uitgerust beneden. Dinsdagmorgen was er al vanaf 06.30 uur gelegenheid om het ontbijt in Hotel Astoria te gebruiken. De afspraak was dat we om 08.00 uur in de bussen moesten zijn. Behalve Kees en Lize Van Kralingen, die de Hollandse tijd nog op hun telefoons hadden staan en daardoor 1 uur later wakker werden, was iedereen al vroeg aan het heerlijke ontbijt. Ines Zafir, onze Joodse gids die perfect Nederlands sprak, deelde microfoontjes met een oordopje uit zodat we haar goed konden verstaan. Ds. Joppe kreeg dit eerst niet voor elkaar en deed het oordopje verkeerd om. Ines maakte de opmerking dat het oordopje niet op zijn wang maar op zijn oor moest worden bevestigd.  In de bus, waar chauffeur Sami al op ons wachtte, konden we flesjes water kopen. Ines heet ons welkom met  "boker tov". (goede morgen). Ines benadrukt dat we deze zeer warme dag (40 graden), veel water moeten drinken, goed moeten insmeren en een hoofddeksel moeten dragen. Daarna opent Ds. Joppe met het lezen van Psalm 127 waarin benadrukt wordt dat aan Gods Zegen alles is gelegen. Vervolgens gaat hij voor in gebed. We maken een prachtige tocht langs het meer van  Tiberias dat 200 meter onder de zeespiegel ligt en voor een derde in de behoefte van Israëls water voor ziet. Het andere water komt uit bronnen en uit de Rode- en de Middellandse zee. We zijn vandaag in de omgeving waar de Heere Jezus de laatste 3 jaar van Zijn leven heeft rondgebracht. We rijden langs Migdal het dorpje waar Maria Magdalena is geboren. Ines geeft nog door dat Israel 4 klimaatzones heeft namelijk een landklimaat, een subtropisch, een woestijn en zeeklimaat. Daardoor heeft Israel ook veel verschillende vruchten, planten en ook dieren. We rijden vandaag langs Bananen- en Advocado plantages en Mango bomen. We bezoeken de achthoekige kerk van de Zaligsprekingen. Ds. Joppe leest hier Lukas 6: 17-31 waar het over het woord zalig (makarios ) gaat. In de kerk stond bij elke zaligspreking Beati (zalig zijn). Ds. Joppe wees erop dat er staat:``En gelijk gij wilt dat u de mensen doen zullen, doet gij hun desgelijks. Wij zeggen: ´Wat gij niet wilt dat u  geschiedt` enzovoort, maar hier staat het andersom. We zongen nog Psalm 84 vers 3. Ines gaf nog door dat de moeder van Keizer Constatijn, Helena, deze kerk heeft laten bouwen. Hierna wandelen we via het steile pad naar Tabgha. Tijdens het naar beneden lopen hebben we een prachtig uitzicht en geeft Ines uitleg over de boom met takken met doornen die wellicht voor de doornenkroon zijn gebruikt. Daarnaast zien we nog eenstruik waaraan kappertjes groeien. Onderweg vallen twee personen uit de groep. De ene wordt met vereende krachten weer opgetild (Kees ) en de andere (Alieke ) door onze EHBO-er Gerhard van jodium en een pleister voorzien. Bij Tabgha heeft ds. Joppe uit Markus 6: 30-44 gelezen over de 5 broden en 2 vissen. Als de Heere Jezus uit deelt wordt het altijd vermenigvuldigd. Dat geldt hier voor de broden en vissen maar dat geldt ook voor de Woord bediening. Na de uitleg van Ines gingen we zelf bij het aloude mozaiek kijken. Opvallend was dat er maar 4 broden in het mozaiek waren afgebebeeld. De uitleg is dat de Heere Jezus Zelf het Brood des levens is en zo het getal van vijf vol maakt. Vervolgens gingen we met de bus naar Kapernaüm. Daar aangekomen kwamen we bij "Capharnaum the town of Jesus" of zoals Ines vertelde de woonplaats waar Jezus, de laatste drie jaar van Zijn leven, heeft gewoond. Ds. Joppe las uit Mattheus 8 de verzen 5 t/m 18 over de hoofdman over honderd en over de zieke schoonmoeder van Petrus. Jezus was verwonderd over het grote geloof van de hoofdman. We hebben vervolgens van Ines nog gehoord en op de kaart gezien dat Kapernaum aan de hoofdwegen van die tijd lag. Daarna hebben we de overblijfselen van de synagoge van Kapernaüm gezien, waar de Heere Jezus Zelf ook is geweest. De woningen in Kapernaüm waren niet groot en het was ook een heel klein plaatsje. Ines voegt nog wat synagoge betekende? Uiteindelijk gaf zij de uitleg Beth Knesset dat is huis van samenkomst. Bij al deze plaatsen waren voldoende toiletten wat voor veel dames een hele geruststelling was! Na alle indrukken reden we met de bus naar een prachtig restaurantje aan het meer van Tiberias waar we buiten met airco een heerlijke maaltijd gebruikte. Het was dan wel niet het halve speenvarken dat Jan Duifhuizen begeerde maar de Petrus vis en andere gerechten smaakten voortreffelijk. Shalom Fam. Mourits.

Na het drukke ochtendprogramma hebben we de lunch gebruikt op een mooie locatie aan het meer van Galilea. Met grote ventilatoren was de temperatuur goed uit te houden en hebben we ons het eten goed laten smaken. Vooral de sint Petrus vis werd aangeprezen als delicatesse en deze smaakte ook inderdaad prima! Wel weer nieuwsgierig waar deze naam vandaan kwam en deze blijkt gebaseerd te zijn op het gedeelte uit de bijbel in Mattheüs 17:24-27 waar we lezen we dat Petrus, bij een bezoek aan de stad Kapernaüm bij de Zee van Galilea, gevraagd werd of Jezus de tempelbelasting betaalde. Later legde Jezus uit dat hij, als Gods Zoon, niet verplicht was die belasting te betalen. Maar om anderen niet tot struikelen te brengen liet hij Petrus naar de zee gaan, een vishaak uitwerpen, de eerste de beste vis grijpen die bovenkwam en de belasting betalen met het geldstuk dat hij in zijn bek vond. Zo komt deze vis aan zijn naam. Na de lunch zijn we met de bus naar Safed gereden. Safed behoort met Hebron, Jeruzalem en Tiberias tot de 4 heilige steden van Israel. In tegenstelling tot de plaatsen die we in het ochtendprogramma bezocht hebben is de Heere Jezus niet in deze stad geweest. Deze staat veel meer in het teken van het jodendom welke de Messias nog verwachten en denken aanwijzingen te hebben dat de Messias het eerst zal verschijnen in Safed en daar via een bepaalde steeg, waar we doorheen gelopen zijn, uiteindelijk door zal reizen naar Jeruzalem. Verder is in Safed het mystieke Jodendom tot ontwikkeling gekomen. Hierbij is de Kabbala tot stand gekomen waarin beschreven staat hoe het Joodse geloof verder ingevuld dient te worden na het verwoesten van de tempel. Vervolgens hebben we een synagoge bezocht waarbij in tegenstelling tot de christelijke kerken de mannen hun hoofden juist bedekt moeten houden. De Synagoge is het huis van samenkomst voor de joden en na de verwoesting van de tempel het gebedshuis waarin 3 maal daags gebeden wordt. Op maandag, donderdag en zaterdag wordt er gelezen uit de Torah rollen welke dan uit een kast gehaald worden. De synagoge welke we bezocht hebben was uniek omdat er 3 van deze kasten waren. Er zou nog veel meer te vertellen zijn want onze gids Ines Zafir is een spraakwaterval die echt heel veel weet en waar je zo een boek mee kan vullen maar dat zou te veel van het goede zijn. Er is ook nog een kort bezoek geweest aan een joodse begraafplaats maar door miscommunicatie hebben een aantal mensen dit bezoek gemist. Vervolgens hadden we nog wat tijd om te winkelen (gaat goed bij ruim 40 graden!) en waren we wat vroeger terug in het hotel zodat een aantal van ons nog een frisse duik in het zwembad konden nemen. Na weer een uitstekend diner in het hotel hebben we weer een korte evaluatie van de dag gehouden waarbij voornamelijk positieve reacties te horen waren. Vervolgens heeft de dominee gelezen uit Mattheus 14 vers 22 t/m 36 en een korte meditatie gegeven over vers 23 met als thema 'de berg als plaats van afzondering' waarna we nog een aantal psalmen en gezangen gezongen hebben. Een aantal zal nog een avondwandeling gaan maken en dan is deze dag al weer om. Laila tov, Tobie Doolaard