Vierde dag van onze reis, donderdag 11 mei 2017

Datum: 2017-05-11
Schrijver: Ans Bijl en Marja Duifhuizen

Morgenprogramma
Nadat iedereen ontbijt genuttigd had en een heerlijk bakkie koffie zijn we weer om 8.00 uur verzameld bij Sammy de buschauffeur die ook weer werd gegroet. Ds. Joppe opende met het lezen van Psalm 126 en gebed. We zongen Psalm 126  vers 3. Vanmorgen startte de reis naar Nazareth.
Ines vertelde het een en ander  onder andere,dat we door Kana reden, Dat Nazareth ongeveer 70 000 inwoners telt, waarvan 30% christenen en 70% moslim. Ook gaf ze uitleg over de scholen.
In Nazareth aangekomen, stond er ook nog een geldwisselaar en sommige hebben daar gebruik van gemaakt.
We hebben de Aankondigingskerk bezocht. Buiten heeft de dominee nog gelezen Lukas 1 vanaf vers: de aankondiging van de geboorte van de Heere Jezus en zongen we de lofzang van Maria vers 1.
Waarschijnlijk is deze kerk gebouwd op de rotsblokken waar ook het huis van Maria stond. Aan de buitenkant van de kerk staat in Latijn geschreven: Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.  Elk land heeft iets geschonken voor de opbouw, Nederland heeft de bronzen deuren geschonken.
Na een wc bezoek liepen we door naar de synagoge-kerk waar de Heere Jezus  (volgens overlevering) getuigde tegen de  Farizeeën.  Op de achtergrond hoorden we het geluid de Mohazin (roept de moslims op) .
Ds las daar Lukas 4:16-32 en we zongen met elkaar Psalm 146 vers 5 en 6. Het straatje weer doorgelopen en heerlijke koffie op.
Daarna weer in de bus naar Nazareth Village voor een prachtige rondleiding. We zagen een herder met zijn schapen de wijn persbak en de olijvenpers  Ook Jozef werd uitgebeeld in zijn timmermansvak en ook het spinnen en weven. Verschillende foto's werden gemaakt met de medewerkers gekleed in oud joodse kleding. Daarna werden we ontvangen voor een heerlijke lunch.....
We kijken terug op een leerzame leuke morgen!!!!      Ans Bijl

Middagprogramma
De lunch bestond uit linzensoep en een gebraden kippenpoot. Een echte bijbelse lunch.
Na de lunch vertrokken we om half 3 met de bus om vervolgens  over te stappen in kleinere busjes, die ons naar boven brachten op de Tabor berg.
Tijdens de busreis reden we nog langs de Yizre’el vallei. Dat is de vallei van de wijngaarden van Naboots. Het is een zeer vruchtbare vallei.
Om 4 uur stonden we boven op de Tabor berg. Er staan 2 torens bij de ingang. 1 van Elia en 1 van Mozes. Met 2 mooie muurschilderingen van Elia en Mozes.
Het uitzicht boven was prachtig. We hadden ook heel mooi helder weer, met een strak blauwe lucht.
Dominee Joppe las ons nog een stuk voor uit Matt. 17 ver 1 t/m 13. En we zongen psalm 95 vers 4. Ook lied 50 en 57 hebben we nog in de kerk gezongen.
Na een snelle rit met een klein busje naar beneden (de chauffeur had haast) waar we in de grote bus stapte, die ons weer naar het hotel bracht.
Om zeven uur gingen we aan tafel. Waar we ons te goed deden aan een heerlijke schnitzel, kip, vis, patat en rijst en gemengde groente.
Om 8 uur hadden we sluiting van de dag. De dominee las nog een stukje uit Micha 6.
Daarna hebben we nog wat liederen gezongen. Het was een hele mooie dag.
We moeten vanavond de koffers pakken, want morgen moeten we verhuizen naar Jeruzalem.