Derde dag van onze reis, woensdag 18 juli 2018

Datum: 2018-07-18
Schrijver: J. Joppe

Na de felicitaties en het ontbijt hebben we eerst de gezinsvlog van de vorige dag bekeken, Iedere dag worden er heel wat foto's en filmpjes gemaakt en Jacomijn maakt daar een mooie gezinsvlog van met allerlei dingen die we die dag hebben meegemaakt, Dat is echt voor het gezin bestemd! Er zijn ook nog andere filmpjes gemaakt die binnenkort wel te zien zijn.
Vanmorgen zijn we eerst naar de graftuin gereden. We hadden dat de vorige dag al op het programma staan, maar door een wat late start en een lange wandeling gisteren, kwam daar aan het eind van de dag niet meer van. Opnieuw waren er weinig bezoekers (wel een gezin uit de Betuwe) en konden we overal goed en snel bij. De graftuin geeft een mooi beeld van hoe het graf van de Heere Jezus eruit moeten hebben gezien. Het deurtje met de woorden 'He is not her. He is risen.' zit er niet meer in. Het graf is wel leeg en dat zegt genoeg: De Heere is waarlijk opgestaan.
Daarna wilden we naar de City of David, maar konden geen (goed te betalen) parkeerplaats vinden. (Dat is het nadeel van een huurauto in vergelijking met een bus, die je ergens afzet.) Dus reden we maar naar het volgende programmapunt: het Israël museum met Shrine of the Book, waar de Dode Zee rollen worden bewaard. Wat we leerden was dat bij de gevonden boekrollen in 1947 de Bijbelboeken ESther en Nehemia ontbraken. Er is bij dat museum ook een mooie maquette van de stad Jeruzalem uit de eerste eeuw, een soort madorudam, te zien. Daarna hebben we het herinneringscentrum uit de Tweede Wereldoorlog 'Yad Vashem' bezocht. We kwamen daar de groep dames uit Nijkerk tegen die met een zelfde huurauto maandag vertrokken. Na het indrukwekkende museum bezochten we de Children's Memorial waar de anderhalf miljoen kinderen herdacht worden die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. We zijn ook nog naar wat anderen herdenkingsmomenten gelopen. Op de terugweg zijn we langs het Shaare Zedek ziekenhuis gereden. Jacomijn, Rosalien zijn met hun jarige moeder even binnen geweest en dat was heel bijzonder. Jacomijn ziet daar straks een stageplaats als leerling-verpleegkundige helemaal zitten! Tot slot zijn we nog naar Ramot Rachel (kibboets en hotel) gereden om de velden van Efratha te zien, maar daar konden we niet goed bijkomen. Volgende keer beter. Al met al weer een leerzame dag!

Foto's bij het bericht

Een bezoek aan de Graftuin Golgotha nabij de Graftuin Een wijnpersbak in de Graftuin Het geopende graf Jacomijn en Bartjan bezichtigen het rotsgraf Shrine of the Book waar de Dode Zeerollen worden bewaard Het Madurodam van de stad Jeruzalem uit de tijd van de Heere Jezus Samen voor de maquette van Jeruzalem uit de eerste eeuw De ingang van het Children's Memorial Het eind van de hal van Yad Vashem De wagon als een stille getuige van het grote leed In Yad Vashem is een boom geplant als herinnering aan het verzetswerk van Corrie ten Boom