Negende dag van onze reis, dinsdag 24 juli 2018

Datum: 2018-07-24
Schrijver: J. Joppe

We zaten vanmorgen om 7.15 uur aan het ontbijt. Jacomijn had eieren gebakken. Sommige gezinsleden aten ze op en anderen namen ze mee. Even na 8.00 uur vertrokken we. Kort daarna stond de Berlingo weer voor het vakantiehuis, want Bartjan en Stephan waren hun lange broek vergeten en dat is voor het bezoeken van 'heilige' plaatsen in Israël verplicht!
We reden eerst naar de Klif Arbel, een kwartier van ons vakantieadres verwijderd. We maakten vanaf de parkeerplaats een wandeling over de gemakkelijke 'zwarte' route van zo'n 20 minuten en hadden op het eindpunt een prachtig uitzicht over het meer van Galilea. Helaas was het op de vroege morgen wat heiig, zodat we niet het hele meer van Galilea konden zien. Op de terugweg zijn we nog een klein stukje via de groene route gelopen, een wat moeilijker parcours.
Op de afgesproken tijd van 10.00 uur waren we op de kade van Tiberias op zoek naar David van Galilee Sailing en zijn houten boot. Via collega Messemaker hadden we contact met hem gezocht en een afspraak gemaakt. Het werd een prachtige vaartocht en David vertelde honderuit. De kinderen en mijn vrouw zaten met hun voeten in het water. Toen de boot even stil lag, hebben we de geschiedenis van de storm op het meer gelezen.
Naar de boottocht reden we naar Migdal waar Maria Magdalena gewoond heeft. We bezochten daar de ruïnes van een synagoge en een nieuwe kerk met een boot als preekstoel net als in een kerk op Urk. Nadat we ergens de lunch hadden gebruikt, reden we verder naar Ginosar om de zogenaamde 'Jesusboat' te zien. Deze boot is enkel jaren geleden gevonden in het meer van Galilea en dateert uit de eerste eeuw. We reisden verder naar de Berg der Zaligsprekingen met een kerk en prachtige tuinen. Vervolgens zijn we in de kerk te Tabgah geweest. Deze kerk is gebouwd over de plaats waar de wonderbare spijziging heeft plaats gevonden. De zwarte steen op de foto is waarop de vijf broden en twee vissen lagen toen de Heere Jezus het zegende. Je ziet ook een prachtig mozaïek met vier broden en twee vissen. Geen vijf broden, want Jezus is Zelf het vijfde brood! We bezochten daarna Kapernaüm, the town of Jesus. Vanwege de extreme hitte zijn we niet lang hier geweest. We hebben gekeken bij de het huis van Petrus en bij de ruïnes van de synagoge. Daarna reden we even terug naar the Church of the Primacy of St. Peter op de plaats waar Petrus hersteld werd in zijn ambt. Richting het water staat ook een bronzen beeld wat uitbeeld dat de Heere Jezus tegen Petrus zegt: 'Feed my sheep', 'Weid mijn schapen.'
Vervolgens zijn we verder gereden om het meer van Galilea, over de Jordan en zijn even in het Jordan Park geweest bij Bethsaïda. De kinderen zijn even in de Jordaan geweest die door dit park stroomt. Bij Ein Gev hebben we nog even gekeken naar een strandje aan het meer van Galilea, maar konden daar niet goed bij komen. We zijn daarom verder gereden en na de maaltijd ergens genuttigd te hebben waren we ongeveer om 18.30 uur terug in Kfar Hittim, voor de kinderen nog een half uur tijd om te zwemmen in het zwembad naast het huis.