Vierde dag van onze reis, donderdag 19 juli 2018

Datum: 2018-07-18
Schrijver: J. Joppe

Vanmorgen zijn we om 8.45 uur vanaf ons appartement vertrokken. Na eerst wat geld gepind en getankt te hebben, zijn we naar Qumran gereden. Onderweg zijn we even gestopt bij de herberg van de barmhartige Samaritaan (The inn of the Good Samaritan), die te vinden is aan de weg die van Jeruzalem afdaalt naar Jericho.
Qumran is de plaats waar in de tijd van de Heere Jezus een soort kloostergemeenschap was en waar men in 1947 de eerste Dode Zeerollen vond. We hebben bij dit eerste adres voor ieder gezinslid de (oranje) green pass gekocht waarmee er vrije toegang is voor diverse 'Israel's Nature Reserves & National Parks'. Een aanrader voor degenen die voordelig meer dan 10 van deze parken willen bezoeken! Bij Qumran waren nauwelijks toeristen. Met een Engels sprekende gids uit een recorder trokken we door het park en kwamen we veel te weten over deze Qumran gemeenschap. Mogelijk heeft Johannes de Doper contacten met hen gehad. Hij leefde immers in de woestijn van Judea.
Na het vertrek bij Qumran arriveerden we een half uur later bij de schitterende oase van En Gedi, bekend van de geschiedenis waar David zich verborg voor koning Saul. We hebben daar een wandeling gemaakt langs de verschillende watervallen, waarbij de kinderen regelmatig even het water ingingen! Een kwartier verder rijden bezochten we de Massada, een reusachtige berg waar zich veel heeft afgespeeld in de eerste eeuw. We waren daarna nog van plan om te gaan drijven in de Dode Zee, maar aangezien we om 18.00 uur een kamelentocht hadden geboekt, moest dat drijven worden overgeslagen.
Net op tijd arriveerden we op de Negev Camel Ranch in Dimona. De kamelen stonden al te wachten. Met nog een andere familie van zes personen hebben we een tocht van een uur gemaakt door de woestijn. De tocht voerde over hellingen en langs diepe ravijnen en was minder rustig dan vorig jaar! Hoewel ik enige ervaring had, heb ik tijdens de tocht behoorlijk gezweet. De nacht hebben we doorgedracht in twee hutten op deze kamelenboerderij en dat was erg leuk. Helaas hadden we geen tenten, zoals vorige jaar, was mijn slaapzak niet verdwenen en sliepen mijn medereisgenoten vrij snel! Of we gesnukt hebben, weet ik niet! In ieder geval kan ik een kamelentocht en verblijf op deze Ranch in Dimona warm (!) aanbevelen.